Gula Untuk Kencing Manis Yang Paling Disyorkan!

Gula untuk kencing manis ternyata mempunyai kandungan yang berbeza daripada gula biasa! (1).

Gula untuk kencing manis adalah gula yang selamat untuk dimakan oleh pesakit kencing manis (2).

Mengawal gula dalam darah adalah penting untuk mengelakkan komplikasi diabetes yang lebih teruk, termasuk kerosakan saraf dan penyakit kardiovaskular.

Ini kerana pesakit kencing manis mesti mengekalkan paras gula dalam badan. 

Namun, kerana badan masih memerlukan gula sebagai sumber tenaga, pakar kesihatan menyediakan beberapa gula yang selamat untuk dimakan oleh pesakit kencing manis (3).


(Baca Juga) suplement untuk lelaki yang menghidap diabetes!


Pemilihan pemanis alternatif adalah salah satu cara untuk mengekalkan rasa manis makanan dan minuman.

Walau bagaimanapun, tidak semua pemanis alternatif adalah pilihan yang baik untuk pesakit kencing manis.

Beberapa jenis gula selamat untuk dimakan oleh pesakit kencing manis:

  1. Stevia
Beberapa jenis gula selamat untuk dimakan oleh pesakit kencing manis

Stevia adalah tumbuhan asli Amerika Selatan yang telah dikenali sejak ratusan tahun sebagai pemanis semulajadi (4).

Berasal daripada tumbuhan Stevia rebaudiana yang banyak tumbuh di Paraguay dan Brazil.

Stevia dibuat melalui proses mengekstrak sebatian kimia yang dipanggil steviol glycosides yang terdapat dalam daun tumbuhan. 

Selepas pemprosesan selanjutnya, serbuk putih diperolehi yang 300 kali lebih manis daripada sukrosa, atau gula pasir biasa.

Sebelum digunakan secara meluas oleh dunia sebagai pengganti gula, Jepun telah menggunakannya terlebih dahulu selepas sakarin yang kemudian diharamkan untuk digunakan kerana dianggap berbahaya. 

Kini stevia telah hadir di pelbagai pelusuk dunia termasuk Indonesia. Pemanis asli ini biasanya dijual dalam bentuk serbuk atau cecair.

Stevia boleh digunakan untuk memberi rasa manis kepada minuman, serta campuran untuk membuat kek. 

Rasa 250–300 kali lebih manis daripada gula, stevia cukup untuk digunakan dalam jumlah yang kecil untuk memberikan kemanisan yang diingini.

Sejak 2008, Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan AS (FDA) telah mengiktiraf keselamatan stevia untuk digunakan sebagai pemanis pengganti gula. 

Walau bagaimanapun, pengambilan stevia masih perlu dihadkan, iaitu maksimum 4 miligram setiap kilogram berat badan. 

Sebagai contoh, jika seseorang mempunyai berat 50 kilogram, maka mereka hanya boleh mengambil maksimum 200 miligram stevia sehari.

Sebagai pengganti gula, stevia mempunyai banyak sisi positif. Walau bagaimanapun, stevia juga didapati mempunyai beberapa kesan sampingan ringan yang perlu anda ketahui.

Pemanis ini bebas kalori dan tidak menaikkan paras gula dalam darah.

Terlalu banyak stevia boleh menyebabkan aduan kembung perut, kembung perut, dan loya

Ini berlaku kerana stevia dicerna oleh bakteria dalam usus besar, di mana bakteria akan menghasilkan gas.

Selain mahal, Stevia juga mempunyai rasa pahit yang tidak disukai oleh sesetengah orang. 

Malah, sesetengah pengeluar menambah gula dan bahan-bahan lain untuk mencipta rasa manis, yang sebenarnya berpotensi mengurangkan manfaat kesihatan stevia.

Oleh itu, pemilihan Stevia mesti berhati-hati.

  1. Tagotase
Kapan waktu terbaik mengkonsumsi stevia?

Pemanis tiruan yang satu ini hadir dalam bentuk fruktosa dengan paras manis sehingga 90 peratus lebih tinggi daripada gula biasa (5).

Pengganti gula untuk diabetes ini juga dipanggil mempunyai nombor indeks glisemik yang rendah. 

Jadi, selain diabetes, tagatose juga didakwa berkesan dalam membantu mengurangkan obesiti.

Tagatose dihasilkan menggunakan proses enzimatik daripada unsur galaktosa dalam susu.

Tagatose juga boleh dihasilkan daripada beberapa buah berdaging manis seperti epal, oren dan nanas. 

Secara amnya, tagatose digunakan sebagai pemanis dalam makanan, penambah tekstur dan penstabil rendah kalori.

Pentadbiran Makanan dan Dadah Amerika Syarikat (FDA) telah menyediakan sijil yang menyatakan bahawa tagatose selamat untuk dimakan oleh semua kumpulan. 

Bukan itu sahaja, menurut kajian, tagatosa mempunyai indeks glisemik (GI) yang rendah sehingga ia sesuai digunakan dalam rawatan pesakit obesiti. 

Ini juga terpakai kepada pesakit kencing manis yang menjalani diet indeks glisemik rendah.

Banyak pengeluar makanan menggunakan tagatose sebagai bahan campuran dalam makanan sebagai pemanis rendah kalori. 

Walau bagaimanapun, anda sebenarnya boleh mendapatkan tagatose terus daripada nanas, oren, dan epal.

  1. Sucralose
Diabetes namun ingin minum teh ais? Bisa! hanya kat sini

Pemanis pengganti gula seterusnya ialah sucralose. Pemanis asli ini diperbuat daripada sukrosa yang telah melalui proses kimia (6).

Bahan ini mempunyai bilangan kalori yang rendah, tetapi tahap kemanisan adalah 600 kali lebih tinggi daripada gula biasa

Itulah sebabnya, sucralose sering digunakan sebagai pengganti gula untuk diabetes.

Sucralose adalah salah satu pemanis tiruan yang paling popular, dan ia boleh didapati secara meluas. 

Beberapa pengeluar makanan juga sering menambah sucralose kepada pelbagai produk daripada gula-gula getah, bijirin dan penyediaan lain.

Satu lagi perkara yang menarik, sucralose agak tahan panas, tidak seperti bentuk gula tiruan yang lain. 

Maksudnya, gula ini boleh digunakan untuk memasak diet bagi penghidap diabetes.

Had maksimum untuk penggunaan selamat gula ini ialah 5 miligram setiap kilogram berat badan.

 

  1. Aspartam
spartam juga merupakan pengganti gula yang paling biasa digunakan untuk diabetes. Gula jenis ini 200 kali lebih manis daripada gula biasa.

Aspartam juga merupakan pengganti gula yang paling biasa digunakan untuk diabetes. Gula jenis ini 200 kali lebih manis daripada gula biasa (7).

Walau bagaimanapun, gula aspartam tidak tahan panas, jadi ia tidak disyorkan untuk memasak.

Produk ini sering digunakan oleh beberapa pengeluar makanan dalam beberapa menu mereka, dari makanan hingga minuman soda diet.

Tidak seperti sucralose, aspartam tidak berfungsi dengan baik pada suhu tinggi. Ini kerana rasa manis aspartam mudah rosak pada suhu tinggi, jadi ia jarang digunakan dalam masakan dan sering digunakan sebagai hiasan di atas meja.

Aspartam juga tidak selamat untuk orang yang mempunyai gangguan genetik yang jarang ditemui yang dikenali sebagai fenilketonuria.

FDA mengesyorkan bahawa jumlah aspartam yang selamat untuk dimakan adalah tidak lebih daripada 50 miligram per kilogram berat badan.

Oleh itu, seseorang yang mempunyai berat 60 kilogram boleh mengambil 75 pek aspartam dalam uncang kecil.

  1. Neotam
Neotam ialah sejenis pemanis buatan rendah kalori yang mempunyai tahap kemanisan yang sangat tinggi. 

Neotam ialah sejenis pemanis buatan rendah kalori yang mempunyai tahap kemanisan yang sangat tinggi (8).

Berdasarkan hasil penyelidikan, neotam adalah 7,000-13,000 kali lebih manis daripada gula biasa yang digunakan. 

Pemanis ini boleh menahan suhu tinggi, jadi ia sesuai digunakan semasa memasak atau membuat makanan lain yang memerlukan suhu tinggi. 

Sesetengah pakar bersetuju, neotam selamat digunakan untuk manusia dari semua peringkat umur. 

Sementara itu, FDA mengesyorkan jumlah penggunaan neotam yang selamat ialah 0.3 miligram per kilogram berat badan. 

Jika seseorang mempunyai berat 60 kilogram, maka jumlah penggunaan neotam yang selamat ialah 23 pek sehari.

  1. Sakarin
Sakarin adalah pemanis yang diperbuat daripada proses pengoksidaan kimia. 

Sakarin adalah pemanis yang diperbuat daripada proses pengoksidaan kimia. 

Pemanis ini selamat untuk pesakit kencing manis kerana ia mempunyai sifar kalori dan 200-700 kali lebih manis daripada gula (9).

Walaupun ia pernah dianggap menyebabkan kanser pundi kencing oleh sebilangan saintis. 

Bagaimanapun, National Institute of Health (NIH) Amerika Syarikat telah menyokong penggunaan sakarin untuk pesakit diabetes kerana ia selamat dan tidak berpotensi menyebabkan kanser. 

FDA mengesyorkan bahawa jumlah pengambilan sakarin yang betul ialah 15 miligram per kilogram berat badan. 

Jika seseorang mempunyai berat 60 kg, maka dia boleh mengambil 45 sachet sakarin setiap hari.

Itulah beberapa pemanis yang disyorkan untuk pesakit kencing manis.


(Mesti Baca) vitamin untuk tenaga yang mesti anda ketahui!


Pada asasnya, pemanis tiruan agak selamat untuk dimakan. Dengan nota, jumlah penggunaan atau pengambilan setiap hari yang disajikan tidak melebihi had selamat.

Namun, ada juga yang mengatakan bahawa penggunaan pemanis tambahan boleh meningkatkan risiko penyakit, termasuk sakit kepala, reaksi alahan, hingga risiko kanser.

Gangguan penghadaman dan masalah pergigian juga dikatakan timbul akibat penggunaan pemanis tiruan. 

Walau bagaimanapun, kajian lanjut masih diperlukan untuk membuktikannya. Walaupun begitu, ia tidak bermakna pemanis tiruan boleh digunakan secara sembarangan. 

Pengambilan pemanis hendaklah dilakukan secara sederhana, bagi mengelakkan kesan buruk.

Selain itu, pastikan keadaan badan sesuai atau boleh menerima pengambilan pemanis dalam makanan.

Jika anda mempunyai sejarah penyakit tertentu atau bimbang tentang kesan kesihatan pemanis tambahan, anda harus mengelak daripada menggunakannya (10).

Elakkan risiko penyakit dengan sentiasa mengambil makanan yang sihat dan mengamalkan gaya hidup sihat.

Selain gula, masih banyak makanan untuk diabetes yang selamat untuk dimakan, mulai dari buah untuk diabetes, roti untuk kencing manis, dan banyak lagi.

Selain memastikan paras gula dalam darah stabil, pesakit kencing manis boleh membantu dengan menyembuhkan diabetes dengan memakannya ubat kencing manis cara kampung.

Salah satu contoh ubat kencing manis cara kampung ialah daun salam yang mempunyai khasiat untuk menyembuhkan kencing manis.

Leave a Comment