5 Vitamin Untuk Tenaga Lelaki Yang Terbaik

Vitamin untuk tenaga lelaki mesti diketahui oleh lelaki di luar sana, kerana ia sangat penting untuk kesihatan dan kemakmuran lelaki.

Bersenam dengan kerap, mengekalkan tahap tekanan yang rendah dan tidur yang cukup setiap malam semuanya boleh membantu mengekalkan tahap tenaga semulajadi anda. 

Tetapi perkara-perkara ini tidak selalu mungkin, terutamanya apabila mengimbangi tuntutan kehidupan.

Jika anda bosan dengan penat, jawapannya bukan secawan kopi atau minuman tenaga. Tidak ada yang salah dengan pembaikan kafein cepat dari secawan kopi sepanjang hari.

Kafein ialah perangsang untuk sistem saraf anda, membantu anda kekal berjaga-jaga dan fokus untuk jangka masa yang singkat.

Walaupun kafein boleh membantu anda kekal berjaga-jaga dan fokus pada tugasan untuk jangka pendek, manusia tidak boleh berjalan dengan kafein sahaja. 

Sebab ia tidak akan memberikan tenaga yang diperlukan untuk memastikan anda bergerak sepanjang hari dan jika anda minum banyak ia boleh menyebabkan kesan sampingan (1).

Untuk sokongan seperti itu dan untuk memulakan metabolisme anda, anda perlu makan diet yang seimbang dan pastikan anda mendapat semua nutrien yang anda perlukan.

Itu dilakukan untuk membantu badan anda menukar makanan yang anda makan kepada tenaga hari demi hari.

Nasib baik terdapat banyak vitamin  yang boleh meningkatkan tenaga.

Nasib baik, terdapat banyak vitamin dan suplemen yang boleh anda gunakan untuk meningkatkan tenaga.

Vitamin dan suplemen ini juga sangat mudah didapati, kerana ia banyak terdapat dalam makanan.

Berikut adalah 5 vitamin dan suplemen semulajadi yang boleh meningkatkan tenaga anda.

Apakah Vitamin Untuk Tenaga Lelaki Yang Terbaik dan Berkesan?

Mungkin selama ini atau sehingga hari ini anda masih tidak pasti vitamin tenaga yang mana sesuai untuk anda?

Vitamin untuk tenaga lelaki yang mana sesuai untuk anda?

Sudah tentu, adalah penting untuk memberi perhatian kepada vitamin dan mineral yang sebenarnya menyokong tahap tenaga yang sihat untuk anda.

Jangan risau, sebab di bawah adalah beberapa vitamin dan suplemen yang telah terbukti secara klinikal dan telah lama digunakan untuk meningkatkan tenaga lelaki.

1. Ashwagandha

Ashwagandha ialah salah satu herba perubatan yang paling penting dalam Ayurveda India, salah satu sistem perubatan tertua di dunia (2).

Ashwagandha ialah salah satu herba perubatan untuk meningkatkan tenaga lelaki

Ashwagandha dianggap dapat meningkatkan tenaga dengan meningkatkan daya tahan tubuh anda terhadap tekanan fizikal dan mental (3).

Tekanan dan kebimbangan boleh menyumbang kepada perasaan keletihan dan tenaga yang rendah.

Mereka juga boleh membuat orang berasa kurang mampu untuk menghadapi tuntutan harian.

Ashwagandha mempunyai adaptogen yang boleh membantu meningkatkan tahap tenaga.

Adaptogen ialah bahan terbitan tumbuhan yang membantu badan menguruskan tekanan dengan lebih baik.


(MESTI BACA) Mengenai Ashwagandha Malaysia


Dalam satu kajian, orang yang diberi ashwagandha menunjukkan peningkatan yang ketara dalam beberapa ukuran tekanan dan kebimbangan, berbanding mereka yang diberi plasebo.

Mereka juga mempunyai tahap kortisol 28% lebih rendah, hormon yang meningkat sebagai tindak balas kepada tekanan (4).

Mengukuhkan penemuan ini adalah kajian semula lima kajian yang mengkaji kesan ashwagandha terhadap kebimbangan dan tekanan.

Selain meningkatkan keletihan mental dan tekanan, penyelidikan juga mencadangkan ashwagandha boleh mengurangkan keletihan yang berkaitan dengan senaman.

2. Rhodiola Rosea

Rhodiola, juga dikenali sebagai Rhodiola rosea, adalah suplemen botani yang telah digunakan dalam perubatan tradisional di Eropah Timur dan Asia selama berabad-abad.

Rhodiola Rosea dipercaya boleh meningkatkan tahap tenaga lelaki

Rhodiola rosea ialah herba yang tumbuh di kawasan pergunungan yang sejuk dan sejuk.

Rhodiola rosea digunakan secara meluas sebagai adaptogen, bahan semulajadi yang meningkatkan keupayaan badan anda untuk mengatasi tekanan.

Ia bukan sahaja akan membantu anda berasa lebih waspada dan mengurangkan tekanan, ia juga boleh meningkatkan mood anda, menurut penyelidikan klinikal.

Dalam satu kajian, penyelidik menggabungkan dan menganalisis hasil 11 kajian yang mengkaji kesan rhodiola pada keletihan fizikal dan mental di lebih daripada 500 orang (5).

Kajian lain menyimpulkan bahawa rhodiola membawa risiko yang rendah untuk kesan sampingan dan boleh membantu untuk mengurangkan keletihan fizikal dan mental (6).

Rhodiola didapati mengurangkan gejala kemurungan. Walau bagaimanapun, rhodiola boleh menghasilkan sedikit kesan sampingan.

3. Vitamin B12

Bersama-sama dengan vitamin B yang lain, vitamin B12 membantu mengubah makanan yang anda makan menjadi tenaga yang boleh digunakan oleh sel anda.

Ia juga memastikan saraf dan sel darah badan anda sihat dan membantu mencegah sejenis anemia yang boleh membuat anda lemah dan letih.

Vitamin B12 didapati secara semula jadi dalam pelbagai protein haiwan, seperti daging, ikan dan produk tenusu.

Vitamin B12 memastikan saraf dan sel darah badan anda sihat dan meningkatkan tenaga lelaki

Banyak makanan juga diperkaya dengan B12, membolehkan kebanyakan orang memenuhi keperluan vitamin B12 mereka dengan mengambil makanan seimbang yang mengandungi makanan yang kaya dengan B12.

Orang dewasa yang lebih tua, vegetarian dan vegan mungkin berisiko lebih tinggi untuk kekurangan vitamin B-12.

Sebab vitamin B-12 hanya terdapat dalam produk haiwan atau makanan yang diperkaya. Kekurangan B-12 boleh menyebabkan anemia, membuatkan orang berasa rendah tenaga.

Sesetengah atlet mengambil suplemen vitamin B-12 untuk meningkatkan prestasi mereka.

Walau bagaimanapun, penyelidikan tidak menunjukkan bahawa B-12 meningkatkan prestasi sukan atau ketahanan pada orang yang tidak mempunyai kekurangan.

Bertanya doktor tentang potensi kekurangan tahap vitamin B-12 boleh membantu seseorang merawat tenaga yang rendah yang disebabkan oleh kekurangan.

4. Melatonin

Melatonin adalah hormon semulajadi yang memainkan peranan dalam tidur. Ia dihasilkan dan dikeluarkan bergantung pada waktu petang dan turun pada waktu pagi.

Melatonin boleh membantu mereka yang mengalami insomnia dan mengurangkan keletihan

Penambahan melatonin mungkin merupakan cara yang berkesan untuk mengurangkan insomnia, gangguan tidur yang menjejaskan kira-kira 30% orang dewasa di seluruh dunia.

Sesetengah orang juga menggunakan melatonin apabila mereka mengalami insomnia, ingin mengatasi jet lag, atau cuba untuk tidur lebih awal daripada biasa.

Sesetengah orang menggunakan melatonin secara kerap sebagai sebahagian daripada rutin waktu tidur mereka.

Insomnia kronik boleh menyebabkan anda sentiasa letih dan kekurangan tenaga. Gejala termasuk kesukaran untuk tidur atau terus tidur, bangun terlalu awal dan kualiti tidur yang lemah (7).

Bagi orang yang mengalami sindrom keletihan kronik, melatonin telah ditunjukkan untuk meningkatkan kepekatan dan tenaga sambil mengurangkan keletihan.

Walau bagaimanapun, pada masa ini tidak jelas sama ada mengambil suplemen melatonin boleh membantu mengurangkan keletihan bagi orang yang mempunyai keadaan ini.

Melatonin nampaknya selamat. Lebih-lebih lagi, ia tidak menyebabkan badan anda menghasilkan kurang melatonin dan tidak dikaitkan dengan pergantungan (8).

5. Coenzyme Q10

Coenzyme Q10 (CoQ10) ialah enzim yang wujud secara semulajadi di dalam badan, CoQ10 terdapat dalam beberapa bentuk, termasuk ubiquinone dan ubiquinol.

Mereka ada di mana-mana dalam badan, bermakna semua sel mengandungi CoQ10. Walaupun jantung, buah pinggang dan hati mempunyai tahap tertinggi.


(MESTI BACA) Mengenai Kebaikan CoQ10 Untuk Lelaki


Sel menggunakan CoQ10 untuk menghasilkan tenaga dan melindungi diri mereka daripada kerosakan oksidatif (9).

Ia adalah antioksidan yang meningkatkan tenaga dan menguatkan sistem imun. Penyelidik tahun 2014 mendapati hubungan yang konsisten antara tahap rendah CoQ10 dan keletihan (10).

Apabila tahap CoQ10 menurun maka sel-sel badan anda tidak dapat menghasilkan tenaga yang mereka perlukan, yang mungkin menyumbang kepada keletihan (11).

Dos yang disyorkan ialah 30-90 mg sehari, tetapi seseorang boleh mengambil sebanyak 200 mg setiap hari (12).

Ringkasan

Vitamin untuk tenaga lelaki adalah amat penting sebab rutin kehidupan seharian boleh menjejaskan tahap tenaga anda.

Nasib baik, terdapat banyak perkara yang boleh anda lakukan untuk mengekalkan tenaga anda termasuk tidur yang cukup dan bersenam secara teratur.

Walau bagaimanapun, bagi kebanyakan orang perkara ini tidak boleh dilakukan sepanjang masa.

Apabila ini berlaku, terdapat banyak suplemen dan vitamin yang boleh membantu meningkatkan tenaga anda apabila anda amat memerlukannya.

Memang lelaki sangat memerlukan tenaga bukan sahaja untuk aktiviti luar, tetapi “aktiviti” di rumah juga. Tahap tenaga lelaki juga sangat berkaitan dengan tahap testosteron lelaki.


(MESTI BACA) Mengenai Top 5 Suplemen Testosteron Untuk Lelaki


Tambahan pula, semua suplemen dalam senarai ini mempunyai profil keselamatan yang mantap apabila digunakan dengan sewajarnya.

Namun ingat anda kena bijak memilih suplemen kerana anda perlu memilih suplemen yang berkesan dan telah lulus FDA. Semoga sihat sejahtera~

Leave a Comment