Apa Itu BCAA? Ketahui Jawapannya Di Sini!

Apa itu bcaa? Anda mungkin pernah mendengarnya semasa membeli suplemen.

Jadi, tahukah anda apa fungsi membaca? Semak lebih lanjut dalam artikel di bawah

Badan yang cergas dan berotot kini semakin menjadi idaman. Tidak sedikit yang akhirnya bersaing melakukan senaman ringan hingga berat untuk membina jisim otot.

Bagi anda yang suka ke gym atau suka bersenam, mungkin anda sudah biasa dengan suplemen ini.

Untuk menyokong pembinaan otot, sesetengah orang kerap mengambil suplemen BCAA. Apakah sebenarnya fungsi suplemen BCAA ini untuk badan anda? 

Apakah BCAA?

Apa itu BCAA? BCAA adalah asid amino penting dalam badan

BCAA adalah asid amino penting dalam badan untuk mengekalkan kesihatan otot, meningkatkan jisim otot, dan mencegah pembaziran otot yang sering berlaku dengan usia (1).

BCAA atau asid amino rantai bercabang merujuk kepada struktur kimia yang terdapat dalam makanan kaya protein seperti telur, daging dan produk tenusu. 

BCAA ini juga boleh didapati dalam makanan tambahan popular yang dijual terutamanya dalam bentuk serbuk.

Asid amino rantai bercabang (BCAA) ialah sejenis asid amino penting yang terdiri daripada leucine, isoleucine, dan valine (2)

BCAA diperlukan oleh badan dalam proses membentuk protein otot dan menghasilkan tenaga.

BCAA ialah asid amino yang boleh meningkatkan jisim otot dan mencegah kerosakan otot semasa senaman. 

Walaupun begitu, BCAA tidak dapat membantu prestasi olahraga atau meningkatkan keupayaan sukan.

Walaupun badan tidak dapat menghasilkan sendiri, BCAA terdapat dalam banyak sumber protein haiwan, seperti daging lembu, ayam, ikan, telur, keju, susu, tauhu dan tempe. 

Selain itu, BCAA juga boleh didapati dalam bentuk tambahan serbuk, seperti serbuk protein shake.


Mesti Baca: “Senaman Untuk Darah Tinggi Yang Terbukti Klinikal”


Kebaikan Asid Amino BCAA untuk Kesihatan dan Kualiti Hidup

Simak beberapa keunggulan BCAA

BCAA ialah sekumpulan tiga asid amino penting: leucine, isoleucine, dan valine. Asid amino penting ini sangat penting dan tidak dihasilkan oleh badan jadi ia mesti diperolehi daripada makanan (3).

Asid amino BCAA berguna untuk membina otot, mengurangkan keletihan otot, dan mengurangkan sakit otot. Ayuh, lihat lebih lanjut tentang faedah BCAA berikut!

1. Meningkatkan Pertumbuhan Otot

Salah satu faedah BCAA yang paling popular ialah menggalakkan pertumbuhan otot (4). 

Leucine BCAA akan mengaktifkan laluan tertentu dalam badan yang merangsang sintesis protein otot, iaitu proses pembentukan otot.

Asid amino ini juga meningkatkan keupayaan tubuh untuk membentuk protein dan melambatkan penurunan jisim protein yang menyebabkan kerosakan otot.

Itulah sebabnya orang yang aktif di gimnasium suka mengambil protein shake yang mengandungi jumlah BCAA yang tinggi. 

Protein mengandungi semua asid amino penting yang diperlukan untuk membina otot.

Untuk hasil yang maksimum, anda juga perlu melakukan sukan yang memfokuskan kepada latihan otot, contohnya mengangkat berat.

2. Mengurangkan Sakit Otot

BCAA boleh membantu mengurangkan kesakitan otot selepas bersenam (5). 

Kesakitan selepas bersenam adalah sesuatu yang normal, terutamanya bagi orang yang baru memasuki senaman sebagai aktiviti fizikal rutin.

Kesakitan ini, dipanggil sakit otot onset tertunda berkembang 12 hingga 24 jam selepas bersenam dan boleh bertahan sehingga 72 jam. 

Punca sebenar sakit otot onset tertunda tidak difahami dengan jelas, tetapi ia dianggap disebabkan oleh koyakan kecil pada otot selepas bersenam.

Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa pengambilan BCAA melalui makanan atau suplemen sebelum bersenam telah ditunjukkan dapat membantu mengurangkan kesakitan otot selepas bersenam dan mencegah kerosakan pada otot yang sedang dilatih.

3. Mengurangkan Keletihan Akibat Senaman Fizikal

Selain membantu mengurangkan sakit otot akibat senaman, BCAA juga boleh mengurangkan keletihan akibat senaman (6). 

Setiap orang mengalami keletihan apabila melakukan aktiviti fizikal, dan itu perkara biasa.

Seberapa cepat anda mengalami keletihan bergantung kepada beberapa faktor, termasuk intensiti, tempoh senaman, keadaan persekitaran dan tahap pemakanan dan kecergasan. 

Otot menggunakan BCAA semasa senaman, menyebabkan paras darah menurun. Apabila paras BCAA dalam darah berkurangan, paras asid amino penting triptofan dalam otak akan meningkat.

Di dalam otak, triptofan ditukar kepada serotonin, bahan kimia otak yang dianggap menyumbang kepada perkembangan keletihan semasa bersenam. 

Nah, orang yang mempunyai tahap BCAA yang mencukupi akan mempunyai ketahanan mental yang lebih kuat dan lebih fokus untuk bersenam.

4. Menghalang Pembaziran Otot

BCAA boleh membantu mencegah pembaziran atau kerosakan otot. Protein otot sentiasa dipecahkan dan dibina semula (disintesis) (7). 

Keseimbangan antara pecahan dan sintesis protein otot menentukan jumlah protein dalam otot. Otot terdiri daripada protein, yang terdiri daripada pelbagai jenis asid amino. 

Pada manusia, 35% daripada asid amino yang terdapat dalam otot adalah BCAA. 

Jadi, pengambilan BCAA boleh memainkan peranan besar dalam mencegah atau sekurang-kurangnya melambatkan kehilangan jisim otot.

Pembaziran otot berlaku apabila pecahan protein melebihi sintesis protein otot. 

Pembaziran otot adalah tanda kekurangan zat makanan atau berlaku akibat jangkitan kronik, kanser, dan sebagai bahagian semula jadi dari proses penuaan.

Suplemen BCAA sering digunakan untuk menghalang pemecahan protein otot. Ini boleh meningkatkan kualiti hidup apabila orang semakin tua atau menghidap kanser.

5. Meningkatkan Kesihatan untuk Penghidap Penyakit Hati

BCAA boleh meningkatkan kesihatan pada penghidap sirosis, penyakit kronik di mana hati tidak berfungsi dengan baik (8). 

Orang yang mengalami sirosis boleh mengalami ensefalopati hepatik, iaitu kehilangan fungsi otak yang berlaku apabila hati tidak dapat mengeluarkan toksin daripada darah. 

Nah, BCAA boleh memberi manfaat untuk keadaan ini, kerana BCAA boleh memberikan perlindungan untuk hati dan mencegah komplikasi yang berterusan.

6. Membantu menurunkan berat badan

Leucine boleh meningkatkan pembakaran lemak dan mengimbangi paras gula dalam darah.

Kandungan leucine dan isoleucine dalam BCAA meningkatkan pengeluaran insulin supaya otot dapat menyerap lebih banyak gula tanpa menyebabkan lonjakan gula darah (9).

Paras gula darah yang seimbang dan terkawal boleh menghalang penambahan berat badan yang tidak diingini.

Dengan cara ini, pengambilan suplemen BCAA dapat membantu anda yang ingin mengurangkan jisim lemak dan menurunkan berat badan.


Info Penting: “Sejumlah Petua Cara Mengatasi Obesiti Yang Selamat!”


Peraturan untuk mengambil suplemen BCAA

Berapa takaran untuk mengambil BCAA?

Sila ambil perhatian bahawa tidak semua orang perlu mengambil suplemen BCAA. 

Anda juga tidak perlu mengambil suplemen pembina otot ini selepas setiap senaman atau senaman yang kerap.

Sebabnya, kebanyakan orang boleh memenuhi keperluan BCAA mereka daripada makanan.

Jika anda ingin menggunakan suplemen BCAA, anda harus berjumpa doktor atau pakar pemakanan anda terlebih dahulu.

Setiap orang mempunyai keperluan berbeza yang bergantung pada saiz badan dan betapa beratnya program senaman.

Menurut penyelidikan baru-baru ini, keperluan untuk BCAA lelaki ialah 12 gram sehari dan wanita 9 gram sehari.

Anda boleh memenuhi keperluan ini dengan memakan makanan yang kaya dengan protein. Sumber tertinggi BCAA termasuk:

✅ Daging merah,

✅ Dada ayam,

✅ Ikan salmon,

✅ Telur,

✅ Keju,

✅ Yogurt, dan

✅ Susu.

Walau bagaimanapun, atlet dan orang yang kerap bersenam dengan cergas mempunyai keperluan yang lebih besar untuk BCAA.

Golongan ini perlu mengambil suplemen BCAA, kerana makanan harian tidak mencukupi untuk memenuhi keperluan mereka.

Atlet dan penggiat sukan perlu mendapatkan pengambilan BCAA sebanyak 15-35 gram sehari (10).

Julat ini secara amnya selamat untuk orang yang melakukan aktiviti berat, tetapi ia tidak disyorkan untuk anda yang hanya melakukan senaman ringan.


Harus Baca: “Apakah Makanan Sihat Selamat Yang Sebenarnya?”


Bila hendak mengambil BCAA?

Kapan Sebaiknya Anda Mengonsumsi BCAA?

Masa terbaik untuk mengambil suplemen BCAA adalah sebelum dan/atau selepas bersenam.

Walaupun begitu, orang yang ingin menambah jisim otot juga boleh mengambil suplemen ini pada waktu pagi atau sebelum tidur.

BCAA ialah suplemen yang mengandungi asid amino penting yang memainkan peranan penting dalam pembentukan dan penyelenggaraan jisim otot.

Sebelum mengambil suplemen BCAA, pastikan anda memahami fungsi dan dosnya. Sesuaikan juga dengan keperluan anda untuk mendapatkan hasil yang terbaik.

Terdapat pelbagai jenis supplement di pasaran yang mengandungi komposisi bcaa. 

Oleh itu, jika anda merasakan jumlah BCAA yang anda perolehi daripada makanan yang anda ambil setiap hari tidak mencukupi, maka anda boleh mengambil suplemen tambahan yang mengandungi BCAA.

Kesan sampingan BCAA

Kesan sampingan BCAA

Seperti yang kita tahu, jika semuanya diambil secara berlebihan, ia akan memberi kesan sampingan yang memudaratkan. 

Begitu juga dengan BCAA yang mempunyai kesan sampingan jika anda mengambilnya secara berlebihan.

Suplemen BCAA juga memberi kesan negatif kepada perangai seseorang, menyebabkan penambahan berat badan dan kematian pramatang. 

Tahap BCAA yang tinggi dalam darah juga boleh mengganggu tidur kerana penurunan hormon serotonin, yang merangsang perasaan gembira dan menggalakkan tidur.

Itulah antara manfaat dan maklumat tentang BCAA. Perlu diingat jika mengambil BCAA menyebabkan kesan sampingan, sila hentikan pengambilannya dengan serta-merta. 

Jika kesan sampingan yang berbahaya berlaku, segera rujuk keadaan anda dengan doktor anda untuk mencari jalan keluar. 

Setiap manusia mempunyai tubuh badan yang berbeza, oleh itu, pengambilan BCAA yang kami senaraikan hanyalah purata pengambilan secara umum, tidak bermakna anda juga perlu mengikut peraturan ini. 

Laraskan keperluan anda apabila anda mengambil BCAA.


Baca Juga: “Punca Ketidakseimbangan Homon: Sering Marah?”


Leave a Comment