Sejumlah Petua Cara Mengatasi Obesiti Yang Selamat!

Cara mengatasi obesiti sebenarnya boleh dilakukan dengan pelbagai cara dari senang, susah, murah, hinggalah mahal.

Tetapi adakah pembaca tahu mengapa dan bagaimana seseorang boleh mengalami obesiti?

Seseorang itu boleh menjadi lebih gemuk atau bertambah berat jika mendapat pengambilan nutrisi yang tidak seimbang dengan aktiviti sukan yang sesuai dengan gaya hidup mereka. (1)

Obesiti boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius di banyak negara, mengancam kesinambungan penjagaan kesihatan asas. (2)

Berat badan berlebihan dan obesiti ditakrifkan sebagai pengumpulan lemak yang tidak normal atau berlebihan yang biasanya menimbulkan risiko kesihatan.

Berat badan berlebihan dan obesiti juga merupakan faktor risiko utama untuk beberapa penyakit kronik, termasuk diabetes atau diabetes, penyakit kardiovaskular atau penyakit jantung, dan kanser.

Pada masa lalu, keadaan ini hanya menjadi masalah di negara yang mempunyai pendapatan per kapita yang tinggi.

Namun, pada masa ini, berat badan berlebihan dan obesiti juga meningkat secara drastik di negara berpendapatan rendah dan sederhana per kapita, terutamanya di kawasan bandar.

Kenaikan makanan segera dengan harga yang agak berpatutan dan pertambahan jumlah pekerjaan yang dilakukan sambil duduk membuatkan ramai orang bertambah gemuk.

Orang dewasa muda berumur 18 hingga 35 cenderung untuk menambah berat badan dengan lebih cepat berbanding kumpulan umur yang lain. (3)

Selaras dengan tekanan psikologi dan masalah kesihatan yang menyertainya, orang dewasa muda lebih berkemungkinan mengalami kemerosotan fizikal dari semasa ke semasa.

Dewasa muda lebih terdedah kepada kecacatan fizikal?

Beberapa keburukan yang boleh berlaku termasuk seperti hipertensi, diabetes dan masalah kesihatan reproduktif. (4)

Ini menjadi lebih teruk dengan mereka yang kurang memberi perhatian kepada masalah kesihatan atas sebab keutamaan hidup atau cabaran hidup yang lain.

Di bawah ini kami akan menerangkan butiran berat badan yang boleh menentukan sama ada seseorang itu mempunyai badan yang obes atau normal.

Dikatakan Obesiti Apabila?

Alat saringan standard untuk mengukur obesiti boleh menggunakan alat ukuran indeks jisim badan (BMI). (5)

BMI sendiri dikira dengan mengira berat badan dalam kilogram dan kemudian dibahagikan dengan kuasa dua ketinggian dalam meter.

Jadi berdasarkan BMI, obesiti boleh dikelaskan seperti berikut:

* Kurang berat: kurang daripada 18.5 kg/m2.

* Julat normal: 18.5 kg/m2 hingga 24.9 kg/m2.

* Obesiti: 25 kg/m2 sehingga 29.9 kg/m2.

* Obesiti Kelas I: 30 kg/m2 hingga 34.9 kg/m2.

* Obesiti Kelas II: 35 kg/m2 hingga 39.9 kg/m2.

* Obesiti Kelas III: lebih daripada 40 kg/m2.

Bukan itu sahaja, nisbah pinggang ke pinggul seseorang harus diukur. Pada lelaki yang mempunyai nisbah lebih daripada 1:1 dan wanita lebih daripada 0:8 akan dianggap penting.

Pendek kata, seseorang yang mempunyai BMI 30 atau lebih secara umumnya boleh dikatakan obes.

Manakala seseorang yang mempunyai BMI yang sama atau lebih daripada 25 sudah boleh dikatakan berlebihan berat badan.

Sekarang, selepas membincangkan ukuran jika seseorang itu obes, kita akan membincangkan juga ciri-ciri orang yang gemuk wahai pembaca. Jom tengok, jom tengok. (6)

Ciri-Ciri Orang Yang Mengalami Obesiti

Sebagai alternatif, berikut adalah beberapa cara yang mungkin lebih mudah digunakan dan difahami daripada bacaan BMI untuk mengetahui status berat badan seseorang, termasuk:

1. Lilit pinggang besar

Banyak kajian berpendapat bahawa cara terbaik untuk mengetahui sama ada seseorang itu berada pada berat badan yang sihat adalah dengan mengukur pinggang mereka.

Berat seseorang boleh ditentukan dengan ukur lilit pinggang!

Lilitan pinggang lebih daripada 35 inci (88.9 sm) pada wanita dan lebih daripada 40 inci (101.6 sm) pada lelaki boleh menentukan status berat badan seseorang.

Ia bukan sahaja boleh menentukan status berat badan berlebihan seseorang, tetapi ia juga boleh membantu untuk menentukan nombor tepat tentang kesihatan seseorang.

Kemudian ukuran lilitan pinggang yang disebutkan di atas adalah angka yang boleh menunjukkan lemak perut yang berlebihan pada badan.

Dan juga boleh menentukan jenis lemak yang mungkin dikesan berbahaya dan mengelilingi organ vital seseorang.

Selain itu, ini juga boleh meningkatkan risiko seseorang menghidap simptom diabetes, kolesterol tinggi, tekanan darah tinggi, dan sindrom metabolik.


(BACA JUGA) Makanan Tambahan Untuk Tekanan Darah Tinggi Yang Anda Perlu Tahu!


2. Berdengkur

Jika pasangan, kawan baik, atau orang lain mengalami dengkuran yang berlebihan, itu mungkin alasan yang baik untuk memeriksa berat badan mereka dengan segera.

Apabila seseorang sering berdengkur semasa tidur dan jarang mendapat tidur yang nyenyak, seseorang mungkin mengalami sleep apnea. (7)

Apnea tidur adalah keadaan yang boleh menyebabkan pernafasan seseorang sering terhenti dan bermula berulang kali semasa tidur.

Obesiti boleh menjadi salah satu pencetus seseorang untuk kerap berdengkur!

Keadaan ini boleh menyebabkan kehilangan oksigen kepada badan dan keletihan yang melampau semasa berjaga.

Kebanyakan orang yang mengalami keadaan ini terdedah kepada berdengkur kerana saluran pernafasan tersumbat.

Apabila badan anda menyimpan lemak di sekitar leher anda, ia juga mungkin menyempitkan saluran pernafasan anda yang membawa kepada pernafasan cetek atau berhenti bernafas.

3. Keletihan kronik

Keletihan kronik juga boleh menjadi gejala obesiti. Ini terbukti kerana berat badan berlebihan boleh memberi tekanan tambahan kepada organ tubuh termasuk paru-paru.

Seseorang mungkin dikatakan mengalami masalah berat badan jika mereka berasa letih, sesak nafas atau sukar bernafas ketika melakukan aktiviti kehidupan yang mudah.

Tugasan mudah yang dimaksudkan di atas adalah seperti mengikat kasut, mengemas bilik, melipat pakaian atau kadangkala memasak.

Begitu juga, individu yang berlebihan berat badan dan obes mempunyai risiko yang lebih besar untuk mendapat asma.

Orang yang mempunyai masalah berat badan juga mungkin mengalami keradangan kronik akibat berat badan berlebihan.

Inilah yang boleh menyebabkan keradangan pada saluran pernafasan seseorang dan menyukarkan pernafasan.

Kemudian bagaimana cara untuk mengatasi obesiti? (8)

Matlamat akhir untuk mengurangkan obesiti adalah untuk meningkatkan kesihatan dan kualiti hidup, iaitu menyasarkan hasil yang rasional.

Beberapa Cara Mengatasi Obesiti:

1. Tetapkan diet

Salah satu cara yang paling penting dan terkenal untuk menangani obesiti ialah mengawal tabiat pemakanan harian anda.

Corak pemakanan semasa yang tidak sihat boleh menjadi punca obesiti yang paling kerap dialami oleh orang ramai.

Amalkan aturan makan untuk mengelakkan obesiti

Pengambilan kalori yang melebihi apa yang dibakar ini boleh menyebabkan pengumpulan lemak.

Akibatnya, pengumpulan lemak berlaku dan boleh mencetuskan seseorang mengalami pertambahan berat badan yang boleh menyebabkan kegemukan. (9)

Walaupun begitu, seseorang juga tidak boleh menyesuaikan corak pemakanan secara sembarangan, terutamanya apabila mengalami obesiti.

2. Kira keperluan kalori

Sebelum mula mengawal diet anda, dinasihatkan untuk mengetahui terlebih dahulu berapa banyak kalori yang diperlukan oleh badan anda dalam sehari.

Mengira berapa banyak keperluan kalori harian anda masih perlu mengenali terlebih dahulu apakah berat badan yang ideal.

Jika anda sudah tahu berapa berat badan ideal mengikut ketinggian, angka ini boleh dimasukkan dalam pengiraan keperluan kalori.

Pengiraan ini biasanya juga dipengaruhi oleh pelbagai faktor seperti jantina dan intensiti aktiviti fizikal harian seseorang.

Jika berat badan semasa terlalu jauh dari berat badan ideal, sudah tentu akan menghasilkan perbezaan yang sangat berbeza dalam pengambilan kalori. (10)

Jadi, mengurangkan kalori boleh dilakukan secara beransur-ansur sehingga anda mencapai jumlah keperluan kalori yang sepadan dengan berat badan ideal anda.

3. Pilih bahan yang betul

Sesuaikan komposisi makanan harian sebagai cara mengatasi obesiti.

Selepas berjaya mengetahui berapa banyak kalori yang diperlukan, langkah seterusnya ialah mula mereka bentuk menu makanan harian.

Kunci utama untuk kehilangan lemak badan apabila anda berlebihan berat badan adalah mengekalkan diet yang sihat.


Ketahui lebih lanjut : Turun 11 kg dalam masa 2 minggu? Cuba diet telur rebus!


Bukan sahaja mengelakkan makanan ringan, anda juga perlu mempunyai tabiat makan makanan yang sihat dan konsisten

Di bawah adalah beberapa cara untuk memilih makanan yang betul semasa menjalani proses penurunan berat badan iaitu:

  • Pilih makanan yang tinggi serat seperti oat, pasta gandum atau beras perang.
  • Elakkan jenis karbohidrat yang mengandungi banyak gula ringkas.
  • Banyakkan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan.
  • Hadkan penggunaan daging merah dan sumber protein haiwan yang lain.
  • Pengambilan protein rendah lemak seperti tauhu dan ikan.
  • Gunakan jenis minyak yang sihat seperti minyak zaitun.
  • Elakkan makanan bergoreng.

Wabak obesiti terus bertambah buruk dan telah menjadi masalah kesihatan awam yang serius.

Tiada ubat untuk obesiti dan hampir setiap rawatan yang ada mempunyai had dan kesan sampingan yang berpotensi. (11)

Semua rawatan juga mempunyai kadar kegagalan yang tinggi dan rawatan pembedahan juga mempunyai komplikasi yang boleh mengancam nyawa.

Itu sahaja yang boleh kami perkatakan tentang cara mengatasi obesiti yang boleh dijadikan rujukan.

Ketahui beberapa cara untuk mengatasi obesiti di sini!

Juga jaga kesihatan anda dari sekarang agar tidak terjerumus dalam masalah obesiti.

Tapi mungkin mereka yang menghadapi masalah obesiti, kami doakan anda terus bersemangat dengan beberapa tips yang mungkin telah dikongsikan.

Semoga artikel ini dapat membantu dan bermanfaat. Terima kasih dan selamat tinggal.

Leave a Comment