Kebaikan Buah Kiwi: Sebab Yang Meyakinkan Anda!

Kebaikan Buah Kiwi: Sebab Yang Meyakinkan Anda!

Table of Contents

Kebaikan buah kiwi sebenarnya boleh dibuktikan hanya dengan melihat kandungan di dalamnya.

Jadi, adakah pembaca tahu bagaimana rupa kiwi itu? Adakah rasanya manis atau masam? Ayuh, kita bercakap sedikit.

Ciri-ciri buah ini adalah berbentuk bujur seperti telur ayam dan pada bahagian luar kulit buah kiwi berwarna coklat kehijauan dan diselaputi bulu halus. (1)

Daging buahnya mempunyai rasa manis dan kaya dengan khasiat seperti vitamin C, vitamin K, vitamin E, asid folik dan kalium.

Biji sauda kecil dalam kiwi sama enaknya dengan kulit perangnya, tetapi ramai yang lebih suka mengupas buah kiwi sebelum dimakan.

Pada mulanya, buah kiwi berasal dari China, kemudian kiwi ditanam di New Zealand pada tahun 1904.

Penduduk New Zealand biasanya menyebutnya sebagai “Kiwi” yang juga dikenali sebagai nama burung kebangsaan dalam negara itu.

Selain mempunyai rasa yang enak, buah kiwi juga diketahui dapat mengekalkan kesihatan jantung dan meningkatkan penghadaman dalam badan. (2)

Bukan itu sahaja, kiwi juga boleh membantu mengurangkan tekanan darah, memperbaiki penyembuhan luka, dan membantu mengekalkan kesihatan usus.

Vitamin C yang terdapat dalam buah kiwi juga boleh menjadi antioksidan terkenal yang berkhasiat untuk tubuh.

Kandungan Pemakanan Kiwi

Kiwi diketahui mempunyai kandungan yang baik untuk tubuh dan boleh menjadi bahan tambahan dalam salad buah untuk dalam makanan diet.

Apakah tambahan buah yang boleh dimasukkan ke dalam salad?

Nah, seperti kandungan serat, ia diketahui baik untuk penghadaman dan boleh membantu mengurangkan risiko simptom diabetes.

Sementara itu, vitamin E dalam kiwi boleh membantu mencegah kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas.

Di bawah adalah kandungan dalam 100 gram buah kiwi, antaranya: (3)

KandunganJumlah
Tenaga61 kalori (kal)
Protein1.14 gram
Serat3 gram
Sukrosa0.15 gram
Glukosa4.11 gram
Fruktosa4.35 gram
Vitamin C92.7 miligram (mg)
Kalium312 mg
Vitamin K40.3 mg
Kalsium34 mg
Vitamin E1.46 mg
Magnesium17 mg

Kebaikan Buah Kiwi Untuk Kesihatan Tubuh

Selain sedap, pembaca pasti tahu kiwi sebenarnya mempunyai banyak khasiat baik yang boleh diberikan kepada kesihatan tubuh badan.

Ingin tahu apakah kebaikan buah kiwi? Mari kita lihat di bawah.

1. Melancarkan penghadaman

Buah kiwi mengandungi kandungan actinin yang merupakan satu lagi makna enzim untuk pelarut protein.

Enzim ini membantu mencerna makanan seperti papain dalam betik atau bromelain dalam nanas.

Selain itu, buah kiwi juga merupakan sumber prebiotik yang boleh meningkatkan bilangan bakteria baik untuk membantu penghadaman makanan.

Atas sebab ini, pengambilan buah kiwi boleh mencegah pelbagai gangguan pencernaan seperti sembelit, cirit-birit, dan loya.

Malah diketahui bahawa pengambilan buah kiwi secara berkala boleh mengelakkan sembelit dan masalah perut yang lain.


BACA JUGA : Ketahui Kebaikan Buah Delima Yang Cemerlang!


2. Mengekalkan tekanan darah

Buah kiwi mempunyai kandungan kalium yang tinggi dan natrium yang rendah sehingga mempunyai kesan yang baik terhadap aliran darah. (4)

Beberapa kajian mengatakan pengambilan 3 buah kiwi sehari boleh membantu menurunkan paras kolesterol dalam darah.

Berapa banyak kiwi yang perlu anda ambil untuk mendapatkan kebaikan buah kiwi?

Oleh itu, pengambilan buah kiwi secara berkala setiap hari sambil mengurangkan pengambilan makanan tinggi garam mempunyai manfaat untuk mengekalkan kesihatan sistem kardiovaskular.

Buah kiwi juga diketahui mempunyai beberapa sebatian yang diketahui dapat membantu menurunkan tekanan darah.

Sekarang untuk menurunkan tekanan darah, seseorang juga boleh melakukan senaman khas untuk darah tinggi.

Selain itu, buah kiwi juga mampu mengurangkan risiko mendapat penyakit yang timbul akibat hipertensi seperti serangan jantung dan strok.

3. Kulit yang sihat

Manfaat lain yang boleh diperolehi daripada pengambilan buah kiwi ialah ia dapat menyuburkan kulit yang kusam.

Dalam buah kiwi, kandungan vitamin C yang tinggi juga boleh meningkatkan penghasilan kolagen iaitu komponen sel kulit. (5)

Kolagen boleh meningkatkan keanjalan kulit, mengekalkan kelembapan kulit, dan mengurangkan penampilan garis-garis halus.

Vitamin E dalam kiwi juga merupakan komponen antioksidan yang dapat melindungi sel kulit daripada bahan berbahaya, radikal bebas dan cahaya matahari.

Selain itu, buah kiwi juga mampu mengekalkan keanjalan kulit sehingga dapat mencegah penuaan pramatang.

4. Meningkatkan kualiti tidur

Selain kaya dengan antioksidan, buah kiwi juga mengandungi sebatian serotonin yang cukup tinggi.

Serotonin adalah sebatian kimia otak yang boleh membantu mengawal kitaran tidur supaya seseorang dapat tidur dengan lebih nyenyak dan berkualiti. (6)

Biasanya orang dewasa yang berumur sekitar 20 hingga 50 tahun mempunyai tabiat tidak boleh tidur lena.

Benarkah kiwi boleh membantu seseorang tidur dengan lebih lena?

Ini mungkin disebabkan oleh banyak kerja atau masalah yang dihadapi sehingga anda stress dan tidak boleh tidur.

Kini berita baiknya ialah buah kiwi dapat membantu mengatasi masalah sukar tidur yang dihadapi kebanyakan orang.

Beberapa kajian menunjukkan pengambilan 1-2 buah kiwi sebelum tidur boleh membantu seseorang tidur dengan lebih cepat dan nyenyak.


(INFO PENTING) Pokok Misai Kucing : Sang Penyelamat Kencing Manis


5. Mempercepatkan penyembuhan luka

Vitamin C dan vitamin K adalah mikronutrien utama yang terkandung dalam buah kiwi.

Kedua-dua vitamin ini diketahui mempunyai peranan penting dalam proses penyembuhan luka yang berlaku.

Vitamin C dalam kiwi diketahui mampu menghasilkan kolagen yang boleh memberi manfaat kepada sel dan organ dalam badan.

Vitamin ini juga bertindak sebagai antioksidan yang boleh memperbaiki kerosakan sel dalam badan.

Bagi vitamin K pula, ia diketahui dapat mencegah pendarahan yang berlebihan dan mempercepatkan proses pembekuan darah.

Rupa-rupanya, kajian juga mendapati suplemen kolagen oral boleh meningkatkan keanjalan dan penghidratan kulit. (7)

Pengambilan suplemen berbeza dengan pengambilan vitamin C secara terus pada buah kiwi kerana diketahui bahawa 69 gram buah kiwi mengandungi 64 miligram vitamin C.

6. Menjaga kesihatan mata

Selain komposisi nutrisi yang telah disebutkan, buah kiwi juga mempunyai bahan lain yang bermanfaat untuk mata.

Salah satunya adalah dapat menjaga kesihatan sepasang mata dan juga dapat mencegah kebutaan. (8)

Kandungan zeaxanthin dalam buah kiwi boleh mengurangkan risiko degenerasi makula dan gangguan fungsi retina yang boleh menyebabkan kebutaan.

Benarkah salah satu kebaikan buah kiwi boleh mencegah kebutaan?

Penyelidikan juga menunjukkan bahawa pengambilan harian buah kiwi boleh mengurangkan risiko mengalami degenerasi makula sebanyak 36%.

Namun, untuk mendapatkan khasiat buah kiwi ini, anda perlu mengambilnya bersama-sama dengan buah-buahan dan sayur-sayuran lain yang kaya dengan antioksidan jenis karotenoid.

7. Kesihatan tulang

Kiwi diketahui mengandungi vitamin K yang juga boleh dalam bentuk kalsium dan fosforus.

Kandungan vitamin ini diketahui baik untuk kesihatan tulang dan juga boleh mencegah osteoporosis.

Pada orang tua, osteoporosis boleh berlaku kerana ketumpatan yang berkurangan pada tulang manusia.

Ini boleh menyebabkan tulang seseorang menjadi berliang dan mudah patah. Selain itu, manfaat lain vitamin K juga boleh membantu proses pembekuan darah.

Satu buah kiwi mengandungi kira-kira 23% hingga 30% keperluan harian untuk orang dewasa.


(MESTI BACA) Inilah Kesan Sarang Burung: Ternyata Mujarab!


8. Mengatasi asma

Kandungan vitamin C dalam buah kiwi juga dapat memberi manfaat lain iaitu meningkatkan fungsi sistem pernafasan.

Pengambilan buah-buahan yang tinggi kandungan vitamin C seperti buah kiwi dapat membantu mengurangkan masalah pernafasan.

Apakah vitamin dalam kiwi sebenarnya boleh membantu mencegah kesesakan pernafasan?

Saluran pernafasan ini dikatakan saluran sesak alias wheezing pada kanak-kanak yang menghidap asma. (9)

Adalah diketahui bahawa terdapat penurunan kekerapan simptom asma selagi kanak-kanak mengambil 1-7 buah dengan vitamin C tinggi dalam masa 1 minggu.

9. Mengurangkan kedutan

Kedutan di muka sering menjadi masalah bagi wanita dan jika anda ingin mengurangkan kedutan di muka, cuba makan buah kiwi dan strawberi secara berkala.

Kedua-dua buah ini diketahui mengandungi vitamin C yang tinggi dan boleh mengurangkan tanda-tanda penuaan. (10)

Pengambilan buah yang mengandungi vitamin C dapat meningkatkan keanjalan kulit, mengekalkan kelembapan, dan mengandungi antioksidan.

Beberapa kajian telah dijalankan untuk melihat tanda-tanda penuaan kulit pada peringkat umur tertentu selepas mengambil suplemen vitamin C.

Para penyelidik membuat kesimpulan bahawa akan ada peningkatan dalam kesihatan kulit dan kedutan dapat dikurangkan dengan banyak selepas 90 hari.

Kesimpulan

Di sebalik kebaikan buah kiwi yang begitu manis, buah ini juga boleh mencetuskan reaksi alahan pada sesetengah orang.

Reaksi alahan buah kiwi boleh termasuk bibir bengkak, gatal-gatal pada kulit dan tekak, loya, lemah dan muntah.

Anda dinasihatkan untuk sentiasa peka dengan gejala alahan yang mungkin muncul.

Jika anda pertama kali ingin memberi buah kiwi kepada anak anda, perhatikan jumlah yang akan diberikan supaya ia tidak terlalu berlebihan.

Jadi, sehingga di sini, artikel ini dibuat. Anda juga perlu diingatkan agar sentiasa mendapatkan nasihat daripada doktor bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.

Semoga artikel ini dapat membantu dan semoga pembaca mendapat sedikit sebanyak maklumat yang diperlukan. jumpa lagi!

SHARE

Facebook
Twitter
LinkedIn