Makanan Ringan Untuk Diet Yang Selamat Untuk Tubuh

Makanan ringan untuk diet mempunyai banyak rasa yang enak dan boleh menjadi penggalak kelaparan sebelum makan utama atau sebelum tidur.

Pembaca juga tidak perlu risau jika mereka cuba untuk berdiet tetapi di satu pihak mereka juga gemar menjamu selera.

Sekarang berdiet sendirian bukan bermakna perlu buang tabiat makan snek wahai pembaca.

Menurut kajian, diet untuk menurunkan berat badan diketahui tidak mengurangkan jam dan bahagian makanan seseorang. (1)

Biasanya apabila menjalankan diet, orang ramai lebih fokus memilih makanan utama yang mempunyai bahan yang lebih sihat.

Pakar diet juga mengesyorkan seseorang itu tetap makan lima kali sehari yang terdiri daripada 3 hidangan besar dan 2 makanan ringan.

Makanan ringan mungkin kelihatan kecil tetapi memilih snek yang salah juga boleh menyebabkan anda terlebih kalori. (2)

Oleh itu perlu diberi perhatian kepada jenis makanan ringan untuk diet yang selamat untuk dimakan dan kaya dengan khasiat.

Kerana ramai yang gagal dalam diet kerana tidak memilih makanan ringan yang sihat dan mengikut kalori untuk program diet.

Perkara ini penting untuk diingat untuk membantu seseorang sentiasa memastikan tenaga stabil sepanjang hari.

Kebaikan Makanan Ringan Ketika Menjalani Diet

Makanan ringan kedua-dua baek makanan dan minuman, sebenarnya boleh menjadi sebahagian daripada diet yang sihat. (3)

Tabiat makanan ringan boleh dilakukan asalkan makanan tersebut tidak mengandungi pengambilan kalori yang terlalu banyak dalam satu hari.

Sehingga kini, sebenarnya belum ada kajian yang membuktikan hubungan antara makanan ringan dengan berat badan.

Apakah hubungan antara makanan ringan dengan berat badan seseorang?

Oleh itu, ramai yang memasukkan makanan ringan sihat dalam menu diet tetapi ada juga yang tidak.

Melancarkan daripada beberapa kajian, ini mungkin berlaku bergantung kepada beberapa faktor, dari kelaparan hingga faktor persekitaran seseorang.

Jika anda ingin mengekalkan snek semasa berdiet, makanan yang anda makan perlu memainkan peranan dalam memenuhi keperluan nutrisi dan tenaga. (4)

Sebagai contoh, makanan ringan boleh digunakan untuk meningkatkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran yang mungkin sukar untuk dimasukkan ke dalam diet biasa anda.

Oleh itu, terdapat banyak makanan ringan yang diperbuat daripada bahan sayuran dan buah-buahan untuk membantu seseorang mengikuti diet yang sihat.

Jadi apakah pilihan makanan ringan untuk diet yang diketahui sihat dan selamat untuk dimakan oleh orang yang sedang menjalani program diet?


BACA JUGA : Apakah Makanan Sihat Selamat Yang Sebenarnya?


Beberapa Makanan Ringan Untuk Diet

Seperti yang kita tahu, makanan ringan terdiri daripada pelbagai jenis, bentuk, rasa, pembuatan dan tekstur.

Untuk membantu pembaca cara mengambil makanan ringan untuk diet, pembaca boleh memilih dan menyediakan bentuk dan jenis makanan mereka sendiri yang ingin dimakan.

Adakah makanan ringan untuk diet yang boleh dilakukan sendiri di rumah?

Jadi di bawah, kami boleh memberikan beberapa cadangan untuk idea untuk pilihan makanan yang mungkin membantu pembaca memilih makanan ringan untuk diet.

Selain tidak menggemukkan, snek di bawah boleh menjadi sumber nutrisi yang baik untuk badan, antaranya:

1. Yogurt

Yogurt mempunyai tahap protein dan kalsium yang tinggi tetapi rendah lemak dan kalori.

Salah satu snek sihat untuk diet yang boleh dimakan oleh orang yang sedang berdiet ialah greek yogurt.

Selain sedap, gabungan serat, lemak sihat, dan protein dalam yogurt juga boleh membantu mengatasi rasa lapar. (5)

Bukan itu sahaja, anda juga boleh menambah beri seperti blueberry ketika mengambil yogurt untuk menambah kenikmatan sesuap yogurt.

Menurut beberapa kajian, buah beri termasuk dalam sumber makanan antioksidan yang baik untuk tubuh.

Kandungan antioksidan ini akan membantu tubuh mengelakkan penyakit kronik termasuk ketika berdiet.

Pembaca juga dinasihatkan untuk mengelak daripada memilih yogurt dengan perisa kerana ia biasanya mengandungi gula tambahan.

Pilihan terbaik untuk yogurt ialah memilih varian “plain“.

Selain daripada beri, anda juga boleh menambah buah-buahan seperti strawberi, mangga atau kurma ke dalam yogurt kosong untuk membuat seseorang kenyang lebih lama.

Bukan sahaja dapat mengisi perut, ternyata kurma juga mengandungi beberapa khasiat yang sangat baik untuk lelaki.

2. Kacang

Selain daripada yogurt, makanan ringan yang sihat lain untuk berdiet adalah kacang.

Pada sesetengah orang, kacang mungkin menjadi ‘musuh’ dalam menu diet kerana kandungan kalori dan lemak yang tinggi.

Selain itu, kacang tanah juga kadang-kadang dijauhi oleh wanita kerana khabar angin yang tersebar mengatakan kacang tanah boleh menyebabkan jerawat.

Betul ke jerawat boleh berpunca dari pengambilan kacang?

Kacang mengandungi lemak sihat dan protein yang baik, tetapi ia tidak benar-benar disyorkan untuk ditambah kepada semua makanan.

Selain itu, serat dan lemak dalam kacang juga boleh membantu seseorang berasa lebih kenyang.

Satu auns kacang seperti badam, gajus, kacang tanah, walnut atau pistachio sangat baik sebagai snek untuk diet. (6)

Seperti salah satu contoh badam. Badam dikenali untuk meningkatkan kesihatan metabolik dan menggalakkan penurunan berat badan.

Makanan ringan ini juga boleh dinikmati antara sarapan pagi dan makan tengahari wahai pembaca dan dikenali sebagai alternatif sebagai snek untuk diet.


KETAHUI JUGA : Perlukan Peanut Butter Untuk Diet? Ketahui Di Sini!


3. Epal

Buah-buahan amat digalakkan sebagai snek tengah hari dan buah ini sering digunakan sebagai snek ketika menjalankan program diet.

Buah yang dimaksudkan dalam ayat di atas ialah epal. Epal juga diketahui kaya dengan antioksidan yang boleh menghalang penambahan berat badan.

Selain itu, epal juga diklasifikasikan sebagai rendah kalori, kaya dengan serat dan mempunyai pengambilan air yang tinggi.

Menurut pelbagai kajian, sebiji epal bersaiz sederhana boleh membekalkan serat sebanyak 20 peratus

Ini diketahui boleh mencukupi untuk membantu memenuhi keperluan serat harian yang disyorkan.

Pembaca juga boleh mengambil jem epal sebagai pengganti taburan mentega kacang sebagai protein tambahan.

Jika pembaca bosan makan epal, pembaca boleh mencelup hirisan epal ke dalam kacang yang tidak mengandungi gula tambahan.

Bukan itu sahaja, pembaca juga boleh menikmati makanan ringan untuk diet dengan bahan berasaskan epal, sama ada diproses menjadi kerepek di dalam ketuhar, atau buah-buahan segar.

4. Edamame

Edamame adalah sejenis kekacang yang sering digunakan sebagai makanan ringan.

Sama seperti kekacang lain, edamame adalah sumber serat, protein, besi, magnesium, dan tinggi kalium. (7)

Edamame juga disyorkan oleh pelbagai pakar pemakanan sebagai makanan ringan sihat yang boleh dimakan setiap hari.

Makanan ringan untuk diet seperti edamame sebenarnya boleh dimakan setiap hari!

Jadi, edamame juga boleh menjadi makanan yang sihat dengan mengukusnya atau digunakan sebagai tambahan kepada sup.

Lebih-lebih lagi, edamame juga membantu perut berasa kenyang lebih lama.

Jadi ia sesuai untuk dimakan antara waktu sarapan pagi dan makan tengah hari, atau pada sebelah petang sebelum makan malam.

5. Coklat gelap

Sesetengah orang mungkin beranggapan coklat berpotensi untuk menambah berat badan tetapi ia berbeza dengan coklat gelap.

Berkat kandungan antioksidan seperti polifenol dan katekin di dalamnya, coklat gelap dipercayai bermanfaat untuk kesihatan. (8)

Salah satu kebaikan coklat gelap ialah ia dapat membantu mengawal selera makan terutama ketika berdiet.

Ini terbukti melalui kajian kecil yang menunjukkan bahawa orang yang mengambil coklat gelap mendakwa berasa kurang lapar dan lebih kenyang.

Walaupun begitu, para pembaca tetap perlu berhati-hati kerana terlalu banyak mengambil coklat gelap sebenarnya boleh menyebabkan berat badan anda bertambah dan menyebabkan kencing manis.

Jadi, sentiasa kawal pengambilan coklat jenis ini untuk mengelakkan kenaikan berat badan.


BACA TENTANG : Ini Dia! 8 Sayuran Untuk Kencing Manis Yang Selamat Dimakan


6. Popcorn tanpa garam

Betul ke popcorn boleh dijadikan snek untuk diet sihat? Malah ternyata popcorn termasuk sumber serat yang tinggi dengan kandungan kalori yang rendah.

Oleh itu, sesetengah orang berpendapat popcorn boleh membantu anda menurunkan berat badan kerana ia membuatkan badan anda berasa lebih kenyang. (9)

Popcorn boleh membuatkan seseorang berasa kenyang? Ketahui di sini

Bukan itu sahaja, manfaat popcorn adalah lebih baik daripada kerepek kentang dalam jumlah kalori yang sama.

Walaupun begitu, adalah dinasihatkan untuk memilih popcorn kosong untuk mengelakkan gula tambahan atau garam berlebihan.

Kerana seperti yang kita tahu bahawa gula berlebihan boleh menyebabkan diabetes.

7. Puding chia

Penggemar puding tidak perlu risau kerana puding dengan tambahan biji chia masih selamat untuk dimakan.

Lebih khusus lagi, biji chia ialah makanan yang kaya dengan serat dan boleh dimasukkan sebagai makanan diet, kedua-dua diet vegan dan keto.

Biji chia juga merupakan sumber antioksidan yang boleh membantu mengurangkan keradangan dan meningkatkan kesihatan jantung. (10)

Walaupun ia tidak mempunyai banyak rasa, bijirin ini mempunyai konsistensi yang serupa dengan jeli apabila direndam.

Makanan ringan yang sihat ini mesra untuk orang yang menjalani diet penurunan berat badan kerana ia mengandungi kurang daripada 200 kalori.

Kesimpulan

Jadi, itu adalah beberapa makanan ringan untuk diet yang diketahui selamat dan sihat untuk dimakan.

Pada asasnya, terdapat banyak jenis makanan ringan untuk diet yang lebih sihat.Kunci utama dalam diet adalah sentiasa menjaga makanan yang akan diambil.

Kaedah mudah yang boleh diikuti ialah sentiasa menganggarkan jumlah kalori dalam makanan, termasuk protein, lemak, dan karbohidrat.

Tetapi perlu juga disarankan untuk sentiasa mendapatkan nasihat daripada doktor bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini.

Sampai sini dulu artikel ini dibuat. Diharapkan pembaca sentiasa sihat dan semoga artikel ini bermanfaat. Jumpa lagi!

Leave a Comment