Susah Turunkan Berat Badan? Cuba Whey Protein Untuk Kurus!

Whey protein untuk kurus sebenarnya ada kebaikan apa? Adakah terdapat kesan sampingan yang boleh dihasilkan daripada whey protein ini? Ayuh, mari kita bercakap mengenainya!

Jadi, sebelum kita mula membincangkan kebaikan dan kesan sampingan, mari kita bincangkan dahulu apa itu whey protein?

Whey protein ialah protein yang terdapat dalam whey dan whey ialah sisa susu yang dihasilkan dalam proses penghasilan keju.

Whey protein umumnya boleh didapati dalam susu dan produk yang diproses daripada susu, salah satunya adalah keju.

Nah, whey protein biasanya digunakan secara meluas untuk membantu meningkatkan jisim otot dalam badan. (1)

Ia bukan sahaja berguna untuk membina jisim otot, tetapi ternyata kebaikan whey protein juga boleh digunakan untuk diet, tau!

Sesetengah penyelidik mengatakan bahawa menambah 56 gram whey protein tambahan setiap hari boleh membantu anda menurunkan sehingga 2.3 kg berat badan. (2)

Selain daripada susu, ternyata protein yang kita bincangkan juga boleh datang dari whey, casein dan protein soya.

Ketiga-tiga bahan ini diketahui mengandungi asid amino penting yang berguna untuk proses meningkatkan metabolisme badan.

Kandungan dalam protein ini  juga boleh memainkan peranan dalam membantu menstabilkan tekanan darah dan boleh menghasilkan beberapa protein lain.

Kini protein jenis ini juga boleh didapati dalam bentuk yang lebih segera seperti suplemen serbuk.

Suplemen dari whey protein biasanya boleh dimakan dengan cara yang berbeza mengikut citarasa setiap orang.

Salah satunya ialah boleh ditambah kepada makanan atau minuman, contohnya jus dan susu kocak.

Seperti yang kita ketahui, susu protein adalah makanan tambahan protein yang biasanya dimakan oleh atlet dan ahli bina badan untuk memenuhi keperluan protein mereka.

Adakah benar bahawa ahli bina badan sering mengambil whey protein untuk membantu membina otot?

Walau bagaimanapun, pembaca juga boleh mengambil whey protein untuk membantu memenuhi keperluan protein harian anda.

Terdapat beberapa contoh kebaikan yang boleh diperolehi daripada whey protein untuk membantu seseorang mengekalkan tubuh yang langsing atau ideal.


INFO PENTING : Makanan Ringan Untuk Diet Yang Selamat Untuk Tubuh


Beberapa Kebaikan Whey Protein Untuk Kurus

1. Mengenyangkan dan mengurangkan lapar

Salah satu halangan bagi setiap orang ketika berdiet ialah melawan kelaparan.

Satu helah untuk mengatasinya ialah dengan memilih jenis makanan yang boleh mengurangkan rasa lapar atau membuat anda kenyang lebih lama. (3)

Beberapa jenis makanan yang memberikan kesan kenyang yang lebih lama secara amnya adalah makanan dengan komposisi makronutrien (protein, karbohidrat, dan lemak).

Ini juga sebab mengapa ramai orang percaya bahawa susu protein adalah baik untuk diet, iaitu ia boleh mengurangkan selera makan dan menahan rasa lapar.

Protein mempunyai bahagian yang lebih besar daripada tiga jenis makronutrien.

Walau bagaimanapun, tidak semua protein mempunyai kesan yang sama terhadap rasa kenyang kecuali whey protein. (4)

Protein jenis ini diketahui lebih mengenyangkan berbanding jenis protein lain seperti kasein dan soya.

Atas sebab ini, whey protein adalah pilihan untuk orang yang perlu makan lebih sedikit kalori untuk menurunkan berat badan dan membantu melawan obesiti.

Oleh itu, orang yang pengambilan proteinnya dipenuhi sepenuhnya mempunyai keinginan yang lebih rendah untuk makan.

2. Membakar lemak dalam perut

Lemak di perut yang membuatkan anda nampak buncit sangat tidak sedap dipandang, bukan?

Tidak perlu risau kerana pembaca boleh memanfaatkan whey protein untuk menyingkirkan lemak dalam perut semasa menjalani program diet.

Beberapa kajian juga mengesyorkan mula mengambil makanan diet khas agar hasil yang diperoleh dapat dimaksimumkan.

Pakar juga bersetuju bahawa diet tinggi protein boleh membantu tubuh menyingkirkan banyak lemak terkumpul terutama lemak perut.

Apakah diet yang boleh membantu seseorang menghilangkan lemak dengan banyak?

Perlu diingat bahawa ternyata proses pembakaran lemak dalam perut bukan sahaja dari susu protein.

Tetapi ia mesti seimbang dengan pengambilan makanan sihat, bersenam dan gaya hidup sihat yang betul.

3. Meningkatkan jisim dan kekuatan otot

Protein atau asid amino juga merupakan blok binaan asas sel dan tisu, seperti tendon, kulit dan organ.

Protein atau whey protein adalah sejenis nutrien yang berperanan dalam meningkatkan kekuatan dan jisim tisu otot. (5)

Oleh itu, protein ini agak popular dan boleh dimakan oleh orang yang ingin membina jisim otot.

Selain daripada mengambil whey protein, seseorang itu juga masih perlu mengambil makanan yang kaya dengan kandungan protein.

Seperti telur, ikan, daging, dan tauhu serta tempe yang berfungsi untuk membantu memenuhi keperluan protein harian.

Bukan itu sahaja, protein ternyata juga dikenali sebagai nutrien yang mudah dihadam oleh badan.

Tetapi hakikatnya, badan mengambil masa beberapa jam untuk mencerna protein shake. Ini kerana kandungan whey protein di dalamnya mengandungi nilai biologi 104.

Itulah sebabnya, protein shake sering dimakan sebelum, semasa, atau semasa bersenam.

Terima kasih kepada proses pencernaan yang maksimum, keperluan protein harian untuk otot terima kasih kepada susu protein mudah dipenuhi.


MESTI BACA : Cara Meningkatkan Metabolisma: 5 Cara Mudah


4. Membantu prestasi metabolisme dalam badan

Adakah pembaca tahu bahawa diet tinggi protein sebenarnya boleh membantu prestasi metabolisme seseorang?

Fakta mengejutkan ini telah lama dibuktikan oleh beberapa kajian. Pakar juga mendedahkan beberapa cara bagaimana proses ini boleh berlaku. (6)

Seperti yang telah dibuktikan, ia boleh meningkatkan kesan terma makanan dan membantu meminimumkan rembesan hormon ghrelin.

Wah! ternyata salah satu kebaikan whey protein untuk kurus dapat membantu meningkatkan metabolisme!

Sementara itu, sesetengah orang yang menjalani diet protein tinggi termasuk protein shake sebagai pengganti makanan.

Ini mempunyai matlamat untuk mengurangkan pengambilan kalori harian yang pastinya dapat membantu proses diet berjalan lebih cepat.

5. Menurunkan tekanan darah

Tekanan darah tinggi atau dalam istilah perubatan ia dipanggil hipertensi juga boleh menjadi salah satu punca serangan jantung.

Hakikatnya dengan pengambilan whey protein dalam dos yang betul, ternyata tekanan darah akan turun perlahan-lahan. (7)

Sekurang-kurangnya, pengambilan sebanyak 54 gram whey protein setiap hari dapat mengurangkan tekanan darah sebanyak 4 peratus.

Walau bagaimanapun, kesan ini tidak kelihatan serta-merta dan hanya kelihatan selepas 12 hari penggunaan. (8)

Selain itu, fungsi dari whey protein ini hanya berfungsi untuk penghidap hipertensi.

Jadi, orang yang mempunyai tekanan darah normal tidak perlu risau untuk mengambilnya setiap hari.


BACA JUGA : Beberapa Makanan Untuk Tekanan Darah Rendah Yang Lazat


6. Baik untuk sel prostat

Kini manfaat seterusnya pastinya akan lebih disedari oleh kaum lelaki. Ternyata whey protein mengandungi beberapa bahan terkenal yang baik untuk kesihatan badan. (9)

Salah satu bahan yang telah didedahkan oleh beberapa kajian dalam whey protein ialah kandungan asid amino.

Apakah kandungan yang terkandung dalam whey protein untuk kurus dan diketahui sangat baik untuk kesihatan?

Kandungan ini terbukti dapat membantu tubuh untuk meningkatkan kepekatan antioksidan glutation.

Ini diketahui dapat membantu proses melindungi daripada kematian sel akibat oksidan dalam sel prostat manusia.

Cara Yang Betul Pengambilan Whey Protein Untuk Kurus

Untuk mendapatkan kebaikan whey protein, adalah penting untuk mengetahui sukatan yang akan diambil dengan betul.

Secara amnya, whey protein boleh didapati dalam bentuk suplemen serbuk yang boleh dimakan dengan mencampurkannya dan kemudian meminumnya.

Dos yang disyorkan untuk mengambil whey protein adalah sekitar 1-2 sudu besar atau sekitar 25-50 gram sehari.

Ternyata serbuk whey protein juga boleh ditambah kepada beberapa jus campuran, smoothie atau yogurt.

Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa mengambil terlalu banyak whey protein boleh menyebabkan beberapa masalah pencernaan.

Selain itu, orang yang mempunyai masalah buah pinggang dan hati juga harus mengelak daripada mengambil whey protein.

Kesan Sampingan Whey Protein 

Kebanyakan pengambilan whey protein boleh menyebabkan kemungkinan kesan sampingan.

Secara umumnya, whey protein adalah pengambilan yang selamat dan ramai orang telah mengambilnya tanpa sebarang masalah.

Jadi dinasihatkan untuk sentiasa memberi perhatian dan mengawal jumlah whey protein  yang akan diambil.

Kerana pada asasnya, seseorang hanya boleh memproses sejumlah protein yang masuk dalam badan.

Beberapa kesan sampingan yang boleh disebabkan oleh whey protein yang berlebihan seperti loya, sakit, kekejangan, kembung perut, dan cirit-birit. (10)

Amaran! whey protein berlebihan boleh menyebabkan kesan sampingan!

Jadi, itulah beberapa perkara yang boleh kami kongsikan tentang whey protein untuk pelangsingan badan

Ia juga harus disyorkan untuk sentiasa mendapatkan nasihat daripada pakar atau doktor sebelum mengambil whey protein ke dalam diet harian anda.

Kerana seperti yang diketahui jika terdapat lebihan whey protein akan mengakibatkan beberapa kesan sampingan yang boleh membawa kepada penyakit yang serius.

Mendapatkan cadangan doktor juga akan memudahkan pembaca kerana doktor akan membantu pembaca lebih memahami sama ada mereka memerlukan protein ini atau tidak.

Sampai sini dulu artikel ini dibuat, semoga info yang dikongsikan bermanfaat buat yang membacanya.

Sementara itu, jika ada tersalah kata, saya mohon maaf kerana kemalangan yang berlaku dan dengan ini kami ucapkan selamat tinggal!

Leave a Comment