6 Vitamin Tambah Berat Badan Yang Terperingkat

6 Vitamin Tambah Berat Badan Yang Terperingkat

Table of Contents

Vitamin tambah berat badan anda boleh jadikan ia sebagai penyelesaian kepada anda yang mempunyai masalah untuk menambah berat badan (1).

Mungkin anda sering merasakan bahawa anda telah makan banyak perkara, tetapi berat badan anda masih sama dan tidak ada peningkatan.

Nampaknya, semua orang diam-diam ingin memiliki berat badan yang ideal. Pelbagai cara dilakukan, bermula dari senaman, diet, malah makan banyak-banyak bagi mereka yang berbadan kurus.

Dah cuba supplement untuk naikkan berat badan tapi masih tak berkesan? Jangan risau pembaca, sebenarnya ada penyelesaian yang agak mudah untuk anda.

Mungkin anda boleh menggunakan vitamin untuk membantu meningkatkan berat badan anda. Vitamin juga boleh meningkatkan selera makan anda (2).

Jadi, lihat lebih lanjut untuk vitamin yang boleh anda buat penyelesaian. Dalam bahagian di bawah kami akan menyediakan beberapa vitamin yang boleh anda gunakan.

Beberapa vitamin tambah berat badan yang anda mesti cuba!

Vitamin dan mineral pada asasnya tidak menyebabkan penambahan berat badan secara langsung. Kedua-dua mikronutrien ini berfungsi dengan meningkatkan kadar metabolisme badan (3).

Metabolisme ialah proses yang digunakan oleh badan untuk memecahkan nutrien kepada tenaga. 

Makanan yang anda makan dan vitamin dan mineral di dalamnya memainkan peranan dalam menjadikan metabolisme anda lebih berkesan.

Apabila metabolisme berjalan dengan berkesan, badan juga membakar jumlah kalori yang betul. 

Jadi, anda tidak akan kehabisan kalori terlalu cepat, dan juga tidak akan menurunkan berat badan dengan mudah.

Berikut adalah pelbagai vitamin penambahan berat badan yang boleh anda ambil.


Baca Juga: “Multivitamin Terbaik Malaysia Untuk Lelaki dan Perempuan!”


1. Vitamin B kompleks

Adalah diketahui bahawa vitamin B boleh meningkatkan berat badan anda

Vitamin B kompleks mempunyai banyak peranan dalam metabolisme tenaga dalam badan (4).

Setiap jenis vitamin B juga mempunyai fungsi tersendiri, seperti menukar lemak dan karbohidrat kepada tenaga atau memecahkan protein kepada asid amino.

Kekurangan salah satu vitamin B kompleks boleh menjejaskan fungsi vitamin B lain. 

Vitamin B12 berfungsi untuk menukar protein dan lemak kepada tenaga, tetapi ia memerlukan vitamin B6 dan B9 untuk berfungsi dengan baik.

Sebagai vitamin penambahan berat badan, vitamin B kompleks mengekalkan keseimbangan metabolisme lemak, protein dan karbohidrat.

Jadi, badan mampu menukar nutrien ini kepada tenaga dan bukan sekadar menyimpannya sebagai lemak.

Makanan yang merupakan sumber vitamin B kompleks termasuk:

✅ Bijirin seperti beras dan gandum,

✅ Susu dan produk yang diproses,

✅ Kambing atau daging lembu,

✅ Makanan laut,

✅ Telur,

✅ Sayuran berdaun hijau,

✅ Kacang, juga

✅ Buah-buahan seperti pisang, anggur, dan tembikai.

2. Vitamin D

Siapa suka kekurangan Vitamin D? Berhati-hati!

Menurut kajian dalam jurnal Annals of Agricultural and Environmental Medicine, kekurangan vitamin D dianggap memainkan peranan dalam menyebabkan obesiti.

Sebabnya, orang yang mempunyai lebih banyak lemak cenderung mengalami kekurangan vitamin D (5).

Penyelidik tidak pasti sepenuhnya tentang hubungan antara vitamin D dan obesiti, tetapi satu perkara yang jelas, vitamin D mempunyai peranan penting sebagai penambah berat badan.

Selain menyokong pembentukan tenaga, kajian lain juga menunjukkan bahawa vitamin D membantu mengawal gula dan mengurangkan rintangan insulin.

Oleh itu, vitamin D bukan sahaja penting untuk orang yang sihat, tetapi juga untuk penghidap diabetes.

Sumber utama vitamin D adalah cahaya matahari, tetapi anda juga boleh mendapatkannya daripada:

✅ Ikan tinggi lemak seperti salmon dan makarel,

✅ Minyak ikan,

✅ Hati lembu,

✅ Kuning telur, juga

✅ Susu, produk tenusu, dan bijirin yang diperkaya dengan vitamin D.


Mesti Baca: “Sejumlah Petua Cara Mengatasi Obesiti Yang Selamat!”


3. Besi

Ternyata terdapat banyak zat besi dalam kacang juga!

Bukan sahaja vitamin, anda juga memerlukan mineral untuk penambahan berat badan. Satu contoh ialah zat besi, yang memainkan peranan dalam metabolisme tenaga, pertumbuhan, dan perkembangan badan (6).

Fungsi utama besi adalah untuk mengikat oksigen dalam sel darah merah. Jika anda kekurangan zat besi, sel darah merah tidak dapat menghantar oksigen yang cukup ke tisu otot dan seluruh badan.

Otot yang kekurangan oksigen tidak dapat membakar lemak untuk tenaga dengan berkesan. 

Selain itu, paras zat besi yang rendah juga mengganggu kelancaran proses metabolisme dalam badan.

Jadi, selain daripada menambah keperluan vitamin anda, anda juga perlu memenuhi pengambilan mineral penambah berat badan ini daripada:

✅ Daging merah,

✅ Kacang,

✅ Buah-buahan kering,

✅ Hati ayam, dan

✅ Makanan yang diperkaya dengan zat besi.


Baca Juga: “Perlukan Peanut Butter Untuk Diet? Ketahui Di Sini!”


4. Magnesium

Magnesium bertukar membatu lebih daripada 300 enzim yang berbeza.

Magnesium ialah mineral penting yang membantu fungsi lebih daripada 300 enzim berbeza dalam badan (7).

Enzim ini mempunyai pelbagai fungsi, daripada mengawal gula dalam darah sehingga membantu membina protein dalam badan.

Tanpa pengambilan magnesium yang mencukupi, tindak balas kimia yang menghasilkan tenaga dalam badan tidak boleh berlaku.

Selain itu, proses pembentukan protein dan tisu badan juga boleh terganggu kerana perkara ini.

Malah, magnesium mungkin boleh membantu fungsi vitamin penambahan berat badan yang lain. Anda boleh mendapatkan pengambilan mineral ini dengan mengambil:

✅ Sayuran berdaun hijau seperti bayam dan katuk,

✅ Kacang,

✅ Bijirin,

✅ Tepung gandum juga

✅ Bijirin yang diperkaya dengan magnesium.


Mesti Baca: “Cara Kurangkan Gula Dalam Darah Terbaik: Diabetes Boleh Menjejaskan Tahap Testosteron”


5. Omega 3

Siapa suka makan salmon? Tahu kebaikan

Kandungan Omega 3 kebanyakannya diperoleh daripada minyak ikan. Omega 3 adalah asid lemak penting yang membantu meningkatkan kepekatan dan imuniti badan (8).

Pada asasnya, minyak ikan adalah sumber lemak omega-3 yang merupakan asid lemak penting dan mempunyai nilai kalori yang tinggi.

Berbeza dengan sumber lemak lain, di mana kalori yang tinggi boleh digunakan sebagai bahan bakar untuk metabolisme dalam badan. Ia juga boleh meningkatkan pembakaran lemak terutama di bahagian perut. 

Pengambilan minyak sihat ini dalam kuantiti yang munasabah tidak berisiko menyebabkan timbunan lemak dalam badan yang membawa kepada penambahan berat badan.

Selain minyak ikan, omega 3 boleh diperolehi daripada salmon, makarel, telur, tuna dan walnut.

6. Zink

Zink menjadi satu vitamin tambah berat badan yang disyorkan.

Sebenarnya, zink tidak boleh digunakan terus sebagai suplemen untuk menambah berat badan. Manusia memerlukan zink sebagai blok bangunan untuk protein dan DNA dan untuk meningkatkan fungsi imun (9).

Mendapat pengambilan zink tambahan tidak bermakna secara langsung meningkatkan berat badan anda.

Walau bagaimanapun, penurunan berat badan dan kehilangan selera makan dikaitkan dengan kekurangan zink.

Oleh itu, meningkatkan pengambilan zink untuk badan boleh membantu sesetengah orang menambah berat badan.

Walau bagaimanapun, kajian lanjut masih diperlukan sama ada keberkesanan suplemen zink untuk penambahan berat badan boleh digunakan pada orang yang tidak kekurangan zink.

Malah, suplemen tertentu tidak boleh digunakan sebagai satu-satunya agen penambahan berat badan.

Anda masih perlu memenuhi keperluan kalori harian anda atau menambah bahagian makanan anda supaya bilangan skala meningkat.

Makanan mengandungi jumlah zink yang tinggi iaitu daging, kerang, kacang, biji, tenusu, telur, bijirin penuh (10).

Cara sihat untuk menambah berat badan

Vitamin dan mineral penambahan berat badan hanya membantu proses metabolisme dalam badan.

Untuk mendapatkan berat badan yang ideal, anda masih perlu meningkatkan pengambilan kalori daripada makanan berkhasiat seimbang.

Berikut adalah beberapa petua yang boleh anda lakukan:

✅ Makan bahagian yang lebih kecil iaitu 5-6 hidangan sehari.

✅ Makan makanan padat nutrien, seperti telur, buah-buahan, sayur-sayuran, dan susu serta produknya.

✅ Lebihkan pengambilan makanan berprotein tinggi, seperti ayam, daging merah, ikan, tauhu dan tempe.

✅ Ambil snek di antara waktu makan. Anda boleh makan alpukat, mentega kacang, sandwic telur, dan sebagainya.

Lebihkan senaman, terutamanya sukan untuk membina otot seperti mengangkat barbell.

Bagi sesetengah orang, menambah berat badan bukanlah mudah. Mereka juga perlu mengambil langkah tambahan dengan mengambil vitamin, mineral atau penambah berat badan yang lain.

Vitamin dan mineral yang anda ambil tidak langsung meningkatkan berat badan anda. Walaupun begitu, pengambilan kedua-duanya penting untuk membantu membentuk tenaga daripada protein, lemak, dan karbohidrat.

Kesimpulan

Jadi, faham-fahamlah wahai pembaca, walaupun vitamin memang boleh menaikkan berat badan untuk menjadi ideal.

Walau bagaimanapun, anda masih memerlukan diet seimbang. Pemakanan yang seimbang itu sendiri diperoleh daripada pengambilan makanan sihat dalam kehidupan seharian anda.

Keperluan nutrisi yang mencukupi. Selain dapat menambah berat badan menjadi ideal. 

Pemakanan yang mencukupi juga membolehkan anda melindungi tubuh anda daripada pelbagai risiko penyakit.

Anda juga boleh meningkatkan sistem imun anda untuk menjadi lebih sihat. Tapi jangan lupa, setiap apa yang diambil secara berlebihan sebenarnya tidak baik dan akan mendatangkan kesan sampingan. 

Sampai disini artikel kami, jumpa lagi di artikel lain.

SHARE

Facebook
Twitter
LinkedIn